INVRIVI@school
Omschrijving

INVRIVI is een burgerwetenschapsproject dat zowel scholen als burgers uitnodigt actief deel te nemen aan een wetenschappelijk onderzoek. De drijvende kracht achter dit onderzoek is de Hogeschool Gent - Vakgroep Natuur- en voedingswetenschappen en nog specifieker de onderzoeksgroep Plant & groen.
Lagere en secundaire scholen nemen best eens goed de website van INVRIVI door: je vindt er info voor de lagere school alsook specifiek voor het secundair. Ook al wordt in het onderzoek louter over de lagere school gesproken, ongetwijfeld kan het inspireren tot leuke ideeën om ook de kleuters van de school te betrekken in het onderzoek.
Lagere en secundaire scholen nemen best eens goed de website van INVRIVI door: je vindt er info voor de lagere school alsook specifiek voor het secundair. Ook al wordt in het onderzoek louter over de lagere school gesproken, ongetwijfeld kan het inspireren tot leuke ideeën om ook de kleuters van de school te betrekken in het onderzoek.
Praktisch

DOELGROEP: lager onderwijs en secundair onderwijs
DUUR: je krijgt het onderzoeksmateriaal 2 weken ter beschikking op school (project loopt over 2 jaar)
LOCATIE: het eigen schooldomein of directe schoolomgeving
PERIODE: vooral lente, zomer en herfst
GROEP: elke klas van de school kan tijdens die 2 weken deelnemen aan het onderzoek!
PRIJS: gratis
EXTRA:
- dit aanbod geldt zowel voor scholen in een volledig verstedelijkte context als voor meer landelijk gelegen scholen
- reserveer je INVRIVI-box via de blauwe knop hieronder. Wat er precies in de box steekt, vind je terug op de website van INVRIVI: box voor het lager - box voor het secundair
- de beschikbaarheid van het materiaal wordt gecontroleerd en je wordt hierover geïnformeerd
- wil je je project verrijken met extra materialen, dan kan je ondertussen gratis materiaal reserveren in onze uitleendienst.
- lagere scholen uit het West-Vlaamse hart kunnen de INVRIVI-box ophalen in het Streekhuis Midden-West-Vlaanderen (Spanjestraat 141, Roeselare). Tegelijkertijd kan je het extra gereserveerde materiaal ook meenemen.
- secundaire scholen worden verder geholpen vanuit HoGent
DUUR: je krijgt het onderzoeksmateriaal 2 weken ter beschikking op school (project loopt over 2 jaar)
LOCATIE: het eigen schooldomein of directe schoolomgeving
PERIODE: vooral lente, zomer en herfst
GROEP: elke klas van de school kan tijdens die 2 weken deelnemen aan het onderzoek!
PRIJS: gratis
EXTRA:
- dit aanbod geldt zowel voor scholen in een volledig verstedelijkte context als voor meer landelijk gelegen scholen
- reserveer je INVRIVI-box via de blauwe knop hieronder. Wat er precies in de box steekt, vind je terug op de website van INVRIVI: box voor het lager - box voor het secundair
- de beschikbaarheid van het materiaal wordt gecontroleerd en je wordt hierover geïnformeerd
- wil je je project verrijken met extra materialen, dan kan je ondertussen gratis materiaal reserveren in onze uitleendienst.
- lagere scholen uit het West-Vlaamse hart kunnen de INVRIVI-box ophalen in het Streekhuis Midden-West-Vlaanderen (Spanjestraat 141, Roeselare). Tegelijkertijd kan je het extra gereserveerde materiaal ook meenemen.
- secundaire scholen worden verder geholpen vanuit HoGent
voor lagere scholen >
|
Meer info
Stap 1: informeren & registreren
- Vóór je in het wetenschappelijk onderzoek stapt, is het uiteraard aangeraden om de informatie op de website van Invrivi zelf eens grondig door te nemen. Bij het luikje 'over het project' krijg je een duidelijk beeld van wat er nu precies zal onderzocht worden.
- Denk ondertussen na over hoe je het hele gebeuren in je klaspraktijk een plekje zal geven: hoe, waar en wanneer zullen je leerlingen actief aan de slag kunnen? En vooral: hoe groter hun betrokkenheid, hoe waardevoller!
- Vergeet zeker niet om ook je collega's warm te maken voor dit project. Als de INVRIVI-box op school staat, kan elke klas er mee aan de slag. In de basisschool zullen kinderen van de 2de of 3de graad ongetwijfeld met alle plezier enkele kleuters mee op ontdekkingstocht willen nemen.
- Ziet je klas het helemaal zitten? Heb je (een deel van) je collega's enthousiast gemaakt? Kijk nu best eens na (op de kalender helemaal onderaan deze pagina) in welke periode er nog een INVRIVIBOX beschikbaar is en reserveer die online (blauwe knoppen hierboven).

Stap 2: Aan de slag op of rond de school
- Met het materiaal kan je in principe vrij snel aan de slag. INVRIVI@school zorgt voor een perfecte leidraad en extra materialen om het onderzoek te verduidelijken naar je leerlingen.
- Wil je met meerdere klassen tegelijkertijd aan de slag, dan kan je in de uitleendienst van De Voelsprieterij extra materialen (gratis) ontlenen. Hoe vroeger je reserveert, hoe groter de kans dat het gewenste materiaal beschikbaar is.
- In die uitleendienst kan je trouwens ook terecht voor als je het project wat langer op school wil laten lopen. Je vindt er sowieso ook zoekkaarten en loepepotjes. De insectengidsen hebben we niet voldoende in voorraad, maar de nabije bibliotheek heeft ongetwijfeld op dat vlak ook een schat aan materialen.
- Bemerk dat het onderzoek niet verwacht dat jij als leerkracht een insectenexpert bent of wordt. Bij het ingeven van jullie onderzoeksresultaten geef je enkel aan tot welke soort of familie het gevonden insect behoort. Oef, gelukkig maar!
- Je ONDERZOEKSRESULTATEN LAGERE SCHOOL geef je door via dit online formulier. Je kan het ook terugvinden via de website van INVRIVI op deze pagina, waar je klikt op de groene knop 'resultaten invoeren'.
- Je ONDERZOEKSRESULTATEN SECUNDAIRE SCHOOL geef je door via dit online formulier. Je kan het ook terugvinden via de website van INVRIVI op deze pagina, waar je klikt op de groene knop 'resultaten invoeren'.

Stap 3: Laat je vooral inspireren
- Deelnemen aan een wetenschappelijk onderzoek met je klas? Het idee alleen al spreekt tot de verbeelding.
Belangrijk dus dat je het ook ernstig aanpakt.
Het onderzoeksteam van INVRIVI zal je als deelnemer op de hoogte houden van de onderzoeksresultaten. Misschien leveren die gegevens opnieuw interessante leerinhouden aan. - Misschien zijn er bij jullie wel mogelijkheden om de onderzoeksresultaten van de verschillende klassen eens met elkaar te vergelijken en kunnen jullie zelf al conclusies trekken uit jullie vondsten. Want... waar zaten precies het meest lieveheersbeestjes? Hoe zou dat komen?
- Onderzoek kan leiden tot actie. Welke insecten zijn nu precies onze vrienden en welke niet? Hoe kunnen wij op onze school net die diertjes wat extra steunen? Tijd voor een insectenhotel op school, denk je ook niet?
- Was het speuren naar insecten een toppertje? Waarom zou je er dan geen vaste activiteit van maken! Ook het onderzoeksteam van Invrivi droomt ervan dat het werk na 2 jaar niet zomaar stil valt en dat ze scholen inspireren tot het échte veldwerk. De Voelsprieterij droomt maar al te graag luidop met ze mee.