moord in de poel
Omschrijving
Tijdens deze begeleide activiteit onderzoeken de kinderen de levensgemeenschap van een poel. Na een korte voorstelling van enkele voorname bewoners van de waterpartij, gaan de kinderen in deelgroepjes aan de slag. Als echte speurders zoeken ze naar de moordenaar van één van de poelbewoners. Tijdens hun onderzoek maken de kinderen kennis met de voedselrelaties tussen de dieren in de poel. Er ontstaat een heus voedselweb. Ook de plantengroei, de vorm van de poel en de kwaliteit van het water worden onderzocht. Een activiteit voor knappe speurders die zin hebben in nattigheid!
Praktisch

AANBIEDER: Stadlandschap West-Vlaamse hart, i.s.m. Provincie West-Vlaanderen, dienst Natuur- en Milieueducatie
DOELGROEP: 3de graad lager onderwijs
DUUR: 2 uur
BEGELEIDING: streekverkenner en minstens 1 leerkracht
PERIODE: april tot juni en september tot november
GROEP: maximum 24 kinderen
PRIJS: € 60 * (waarvan de gemeente € 30 op zich neemt)
EXTRA:
- neem vooraf deze afspraken zeker door !
- aangepaste kledij en schoeisel voorzien (de omgeving van een poel kan eerder drassig zijn)
- het kan handig zijn om je klas al op voorhand in 6 evenwaardige groepen te verdelen
- Vanuit het Stadlandschap West-Vlaamse hart blijven we op zoek gaan naar geschikte poelen of vijvers om deze module aan te bieden. Nieuwe locaties zijn welkom, stuur dus zeker je suggesties door!
DOELGROEP: 3de graad lager onderwijs
DUUR: 2 uur
BEGELEIDING: streekverkenner en minstens 1 leerkracht
PERIODE: april tot juni en september tot november
GROEP: maximum 24 kinderen
PRIJS: € 60 * (waarvan de gemeente € 30 op zich neemt)
EXTRA:
- neem vooraf deze afspraken zeker door !
- aangepaste kledij en schoeisel voorzien (de omgeving van een poel kan eerder drassig zijn)
- het kan handig zijn om je klas al op voorhand in 6 evenwaardige groepen te verdelen
- Vanuit het Stadlandschap West-Vlaamse hart blijven we op zoek gaan naar geschikte poelen of vijvers om deze module aan te bieden. Nieuwe locaties zijn welkom, stuur dus zeker je suggesties door!
Meer info
Tijdens ‘Moord in de poel’ maken kinderen op een speelse manier kennis met de levende en niet-levende aspecten van de poel. Ze ontdekken hoe de verschillende dieren samenleven en krijgen zo inzicht in de ecologische samenhang en het belang van poelen in het landschap.
Moord in de poel speel je aan de oever van een poel of sloot. De begeleider van het bezoekerscentrum leidt de hele activiteit als commissaris. De leerkracht heeft een ondersteunende rol als agent.
De rode draad doorheen de module is de moord op 1 waterdiertje. De kinderen worden uitgenodigd om uit te zoeken welk dier het slachtoffer heeft opgegeten.
Het moordverhaal
Een inleidend moordverhaal laat de kinderen kennismaken met 14 dieren die in en rond de poel leven. Tijdens een spelopdracht plaatsen ze bij de afbeelding van elk dier (robotfoto) de juiste naam en een bijzonder kenmerk.
Het moordonderzoek
Na het moordverhaal wordt het onderzoek verder gezet in kleine groepjes. Elk groepje gaat 1 aspect van de moord oplossen met behulp van een koffer met daarin een draaiboek en al het nodige onderzoeksmateriaal. Na een korte duiding gaan de leerlingen zelf aan de slag met het draaiboek als leidraad.
Volgende groepsopdrachten komen aan bod:
1. uittekenen van de omgeving van de poel, dierensporen zoeken rond de poel.
2. helderheid, geur, zuurtegraad, diepte en watertemperatuur van het poelwater bepalen.
3. water scheppen en de kriebelbeesten in de poel op naam brengen met een zoekkaart.
4. een reeks kenmerken linken aan de 4 mogelijke slachtoffers (waterdiertjes). Zij zoeken uit wie het eigenlijke slachtoffer is.
5. een voedselweb opbouwen aan de hand van paspoorten van alle dieren (wie eet wie?).
Elk team geeft het resultaat van zijn onderzoek weer op een groot dossierblad.
Het onderzoekdossier samenstellen
Aan het einde van het spel komen de teams samen om het volledige onderzoekdossier samen te stellen. De commissaris overloopt met de leerlingen alle dossierbladen. Samen trekken ze daaruit besluiten: wie is vermoord (opgegeten)? Welke dieren eten dit diertje? Wie is zeker onschuldig?
De commissaris heeft intussen ook 5 getuigenissen van dieren verzameld die hij 1 voor 1 voorleest. Aan de hand hiervan kunnen systematisch een aantal robotfoto’s van daders verwijderd worden tot er slechts 1 schuldige overblijft. Nu weten we zeker wie de dader is!
Zo hebben de leerlingen al spelend voor speurder heel wat geleerd over de biotoop: poel.
Moord in de poel speel je aan de oever van een poel of sloot. De begeleider van het bezoekerscentrum leidt de hele activiteit als commissaris. De leerkracht heeft een ondersteunende rol als agent.
De rode draad doorheen de module is de moord op 1 waterdiertje. De kinderen worden uitgenodigd om uit te zoeken welk dier het slachtoffer heeft opgegeten.
Het moordverhaal
Een inleidend moordverhaal laat de kinderen kennismaken met 14 dieren die in en rond de poel leven. Tijdens een spelopdracht plaatsen ze bij de afbeelding van elk dier (robotfoto) de juiste naam en een bijzonder kenmerk.
Het moordonderzoek
Na het moordverhaal wordt het onderzoek verder gezet in kleine groepjes. Elk groepje gaat 1 aspect van de moord oplossen met behulp van een koffer met daarin een draaiboek en al het nodige onderzoeksmateriaal. Na een korte duiding gaan de leerlingen zelf aan de slag met het draaiboek als leidraad.
Volgende groepsopdrachten komen aan bod:
1. uittekenen van de omgeving van de poel, dierensporen zoeken rond de poel.
2. helderheid, geur, zuurtegraad, diepte en watertemperatuur van het poelwater bepalen.
3. water scheppen en de kriebelbeesten in de poel op naam brengen met een zoekkaart.
4. een reeks kenmerken linken aan de 4 mogelijke slachtoffers (waterdiertjes). Zij zoeken uit wie het eigenlijke slachtoffer is.
5. een voedselweb opbouwen aan de hand van paspoorten van alle dieren (wie eet wie?).
Elk team geeft het resultaat van zijn onderzoek weer op een groot dossierblad.
Het onderzoekdossier samenstellen
Aan het einde van het spel komen de teams samen om het volledige onderzoekdossier samen te stellen. De commissaris overloopt met de leerlingen alle dossierbladen. Samen trekken ze daaruit besluiten: wie is vermoord (opgegeten)? Welke dieren eten dit diertje? Wie is zeker onschuldig?
De commissaris heeft intussen ook 5 getuigenissen van dieren verzameld die hij 1 voor 1 voorleest. Aan de hand hiervan kunnen systematisch een aantal robotfoto’s van daders verwijderd worden tot er slechts 1 schuldige overblijft. Nu weten we zeker wie de dader is!
Zo hebben de leerlingen al spelend voor speurder heel wat geleerd over de biotoop: poel.
Dit educatief project werd ontwikkeld door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid en afgestemd op de eigen locatie door de dienst Natuur- en Milieueducatie van de provincie West-Vlaanderen en het Stadlandschap.