Als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, heeft België het meest uitgebreide spoorwegennet van Europa. Het worden dan ook vier drukke jaren op de Belgische spoorwegen: aanvoer en aflossing van de troepen, tonnen munitie en materiaal richting het front gebracht, miljoenen brieven per spoor naar het front of naar huis…. Spoorlijnen 63 (Kortemark-Ieper), 64 (Roeselare-Ieper) en 65 (Roeselare- Menen) vormen geen uitzondering, maar door hun uitzonderlijke ligging net achter, maar ook op het front krijgen zij het hard te verduren in ‘14-‘18.
Diepmenselijke verhalen
Meer dan honderd jaar later zijn deze drie spoorlijnen in onbruik geraakt en omgevormd tot provinciale groene assen waar het heerlijk wandelen en fietsen is. Langs de Vrijbosroute, de Stroroute en de Kezelbergroute vind je nog heel wat sporen van de Groote Oorlog. Het boek vertelt de verhalen achter deze sporen. Verhalen over personen- en goederenvervoer per trein, over de vernielingen en het herstel van de spoorwegen en over de immense logistieke organisatie langs Vlaamse (spoor)wegen. Maar evengoed diepmenselijke verhalen over hoe de gewone Belg, Duitser, Brit, Fransman en zelfs Amerikaan de oorlog heeft beleefd langs die spoorlijnen.
Drie keer overstappen
De publicatie is opgevat als een treinreis die start in Kortemark en die je via spoorlijn 63 (de Vrijbosroute) naar Ieper brengt. Via “overstappen” in Ieper en Roeselare reis je verder langs de lijnen 64 (de Stroroute) en 65 (de Kezelbergroute) om uiteindelijk in Menen aan te komen. De reis blijft niet louter beperkt tot de stukken die als fiets-, wandel- of ruiterpad zijn ingericht, maar volgt het volledige traject van de voormalige spoorlijnen.
Elke spoorlijn krijgt een andere invalshoek waarbij verschillende thema’s aan de relicten langs de route gelinkt worden. Langs de Vrijbosroute staat de immense organisatie van het spoorverkeer centraal. Langs de Stroroute is dat het vier jaar lange vechten in de Ieperboog en langs de Kezelbergroute de bezetting en de laatste oorlogsmaand. Er is speciale aandacht voor wat Duitse soldaten en burgers in bezet gebied beleefden, maar ook de verhalen van de “andere kant” komen uitgebreid aan bod. Bij elke “halte” zijn er in aparte kaderteksten verwijzingen naar gelijkaardige verhalen langs de andere routes.
Inclusief overzichtskaart
In de publicatie steekt een overzichtskaart waarop de sites en verhalen uit het boek zijn aangeduid. Ideaal om een fiets- of wandeltocht aan te vatten langs deze voormalige spoorlijnen Vrijbosroute, Stroroute en Kezelbergroute.